Αναρτήσεις

Στάσεις ζωής και πρακτικές για την επίγνωση της ενσυνειδητότητας.

Εικόνα
Μια ενσωματωμένη πρακτική της ενσυνειδητότητας είναι να ζει κανείς με περιέργεια και να ερευνά. Η εκπαίδευση και η εσωτερίκευση αυτής της πρακτικής είναι ιδιαίτερα σημαντική. Όπως αναφέρουν ο Marlatt και οι συνεργάτες του (2012), άτομα που αντιμετωπίζουν δυσκολίες με εθισμούς, με αυτό-ρύθμιση τους και παρουσιάζουν καταναγκαστικές συμπεριφορές (π.χ με διατροφικές διαταραχές, καταναγκαστική χρήση κινητού κτλ.) το να ζουν στο παρών και με περιέργεια μπορεί να είναι σημαντικό για να μείνουν ''νηφάλιοι''. Το να παραμείνει κάποιος στο παρών  και στην ζώνη της ενσυνειδητότητας σε διαπροσωπικό και ενδοπροσωπικό επίπεδο μπορεί να είναι εξαιρετικά δύσκολο. Η Tara Brach (2012) προτείνει μια μεθοδολογία για να βοηθήσει το άτομο να παραμείνει σε αυτή τη ζώνη. Η μεθοδολογία αυτή έχει το ακρωνύμιο Rain. Στο σημείο αυτό θα γίνει ανάλυση του ακρωνύμιου στα ελληνικά αλλά θα παραθέτετε και η αγγλική πρόταση, για την καλύτερη κατανόηση της προέλευσης του συγκεκριμένου ακρωνύμου. Σύμφωνα με

Ενσυναίσθηση.

Εικόνα
  Τι είναι λοιπόν η ενσυναίσθηση (empathy) και γιατί είναι πολύ διαφορετική από την συμπάθεια (sympathy); Η ενσυναίσθηση συχνά μπερδεύεται με την ταύτιση των συναισθημάτων του άλλου, αυτό όμως που πραγματικά σημαίνει είναι μια πιο βαθιά επικοινωνιακή  διαδικασία, είναι η προσπάθεια μας ,ειλικρινή, να ακούσουμε τον άλλον, να νιώσουμε, να καταλάβουμε τα κίνητρα του, τις επιθυμίες του. Από την άλλη η συμπάθεια, είναι ότι νιώθω για κάποιον λύπη, ότι αισθανόμαστε κι εμείς όπως αυτός, και θέλουμε να τον δούμε σύντομα καλύτερα. Συμπληρωματικά με τον όρο συμπόνοια είναι ακόμη πιο έντονος ο όρος συμπάθεια, καθώς ακολουθείται από μια ισχυρή επιθυμία να απαλύνουμε τον πόνο του άλλου. Κάποια χαρακτηριστικά της ενσυναίσθησης, είναι α) η προοπτική, η ικανότητα να δει κάποιος την οπτική γωνία του άλλου ως δική του αλήθεια, β) η αποφυγή της κριτικής, όσο δύσκολο και να είναι για μερικούς, γ) την αναγνώριση του συναισθήματος στους άλλους. Η ενσυναίσθηση είναι να νιώθεις μαζί με τους ανθρώπους. Είναι μι

Κοσμική αναπνοή.

Εικόνα
  Ότι αναπνέω γίνομαι, είναι μέρος του σώματος μου, και ότι εκπνέω γίνεται μέρος του δικού σου σωματος. Με την βαθιά εκπνοή ξεφορτώνομαι ότι δεν βγάζει νόημα σήμερα, και δημιουργώ χώρο για την επόμενη εισπνοή. Την αφήνω να ρέει χωρίς πρόθεση, χωρίς έλεγχο, απλά παρατηρώ τις λεπτομέρειες της αιωνιότητας που περιέρχονται στην παρούσα στιγμή. Αργά εκπνέω και προετοιμάζω το σώμα μου να νιώσει την απουσία του αέρα, το μυαλό μου φωνάζει, η καρδιά χτυπά. Διατάσσοντας του πνεύμονες , επιτρέπω στον αέρα να εισβάλλει αργά , στα στρώματα της ύπαρξής μου. Αναγνωρίζω την σύνδεση με το απόλυτο, για ένα κλάσμα δευτερολέπτου γίνομαι ένα με το Σύμπαν, με την κοσμική αναπνοή.  Γίνομαι αισθητή, η ύπαρξη μου φωνάζει. Ο αέρας που μετακινείται μέσα μου χαράζει νέα μονοπάτια, ανεξερεύνητα , αισθάνομαι ασφαλής. Παραδίνομαι, είμαι στα χέρια της. Με οδηγεί.

Αχίμσα: Μη - βία.

Εικόνα
  Σε προηγούμενη ανάρτηση έχουμε μιλήσει για τα Γιάμα και Νιγιάμα . Σήμερα θα μιλήσουμε για τα Γιάμα, τους πέντε ηθικούς κανόνες που καθορίζουν τον κώδικα συμπεριφοράς μας, την προσωπική μας υπευθυνότητα, και πως τα εφαρμόζουμε στον εαυτό μας, αλλά και στις σχέσεις με τους γύρω μας. Πιο συγκεκριμένα θα μιλήσουμε για το πρώτο Γιάμα και το πιο σημαντικό, την Αχίμσα (Ahimsa), μη -βια. Κάποιοι παίρνουν τα Γιάμα σαν επιβολή, και δεν μπορούν να ταυτιστούν, δεν μπορούν κυρίως στην αρχή να κατανοήσουν πως αυτοί οι κανόνες μπορούν να συσχετιστούν με την πρακτική της γιόγκα, την καθημερινή μας ζωή. Ας δούμε λίγο τον πρώτο ηθικό "κανόνα", κώδικα συμπεριφοράς την Ahimsa (Αχίμσα) την μη βία. Κάποιος μπορεί κάλλιστα να αναρωτηθεί μα εγώ δεν είμαι βίαιος, πως μπορεί να με αφορά, πως μπορώ να ταυτιστώ;;; Η μη βία, σε μια βαθύτερη έννοια θα μπορούσε να σημαίνει την έλλειψη της πρόθεσης βίας μέσα μας. Όταν φτάσουμε σε τέτοιο σημείο και αποβάλλουμε τα αρνητικά, τοξικά συναισθήματα από μέσα μας

Σεπτέμβρης, ο μήνας της αρχής και του τέλους.

Εικόνα
 Ο Σεπτέμβριος για μένα είναι ο μήνας επαναπροσδιορισμού, οι στόχοι μπαίνουν στα σκαριά, επαγγελματικοί αλλά και προσωπικοί. Οι ρυθμοί θα επανέλθουν στο φυσιολογικό, περίπου δηλ., οι συνθήκες στις οποίες πρέπει να προσαρμοστούμε είναι διαφορετικές. Ίσως είναι καλό ίσως και όχι, δεν μπορεί να γίνει κάτι γι'αυτό παρά μόνο αποδοχή. Είμαι μια κατάλληλη περίοδος να αναρωτηθούμε τι είναι αυτό που θα θέλαμε να αλλάξουμε ίσως  δίνοντας προτεραιότητα στην φροντίδα του εαυτού μας , καλλιεργώντας πρώτα την στοργική καλοσύνη, συμπόνια για εμάς αλλά και για τους γύρω μας. Οι περισσότεροι από εμάς νιώθουμε αποκομμένοι από το ίδιο μας το σώμα, ξεχνώντας στην πραγματικότητα το ποσό υπέροχοι και ξεχωριστοί είμαστε. Είμαστε κυριευμένοι από το στρες , δεν ακούμε αυτό που πραγματικά μας λέει και υιοθετούμε "κακές" συνήθειες οι οποίες μας απομακρύνουν όλο και πιο πολύ από την επανασύνδεση με τον ίδιο μας τον εαυτό. Οτιδήποτε κάνεις, αυτό έχει άμεση επίπτωση στο σώμα,το μυαλό κ

Ενσυνειδητότητα/ Mindfulness.

Εικόνα
Πολλά έχουν γραφεί κατά καιρούς και ιδίως στις μέρες μας για την ενσυνειδητότητα (Mindfulness), και τα πλεονεκτήματα που αποκομίζει κάποιος κάνοντας την εφαρμογή στην ζωή του. Τι είναι όμως ενσυνειδητότητα; Ενσυνειδητότητα είναι η ικανότητα να είμαι παρών στο εδώ, σε αυτό που συμβαίνει χωρίς κρίση, χωρίς περισπασμούς . Έχετε αναρωτηθεί, πόσες στιγμές μέσα στην μέρα σας είναι πραγματικά συγκεντρωμένοι σε αυτό που κάνετε; Πόσα πράγματα, στιγμές, καταστάσεις συμβαίνουν χωρίς να μπορείτε να τις ανακαλέσετε στην μνήμη σας; Γιατί ενώ συνέβαινε σε εσάς, εσείς ήσασταν απών; Η καθημερινότητα μας καταπίνει, σκέψεις, κινήσεις, συναίσθηματα όλα συμβαίνουν μηχανικά. Δεν προλαβαίνουμε να βιώσουμε να επεξεργαστούμε ένα συναίσθημα ,μια κατάσταση, αρχίζει μια άλλη. Όλα μπαίνουν στον αυτόματο και , δεν ζεις πραγματικά , απλά αφήνεις τον χρόνο να περνά μέσα σου, έξω σου. Οι εμπειρίες μας πνίγουν, μένουμε προσκολλημένοι στο παρελθόν  και φαντασιωνόμαστε ένα υπέροχο μέλλον. Τι γί

Σβάρα Γιόγκα , η επιστήμη των ρουθουνιών ΙΙ.

Εικόνα
To ηλιακό (δεξί) ρουθούνι ονομάζεται πίνγκαλα και κυριαρχείται από την χολή.Το σεληνιακό (αριστερό) ρουθούνι ονομάζεται ίντα και κυριαρχείται από τη βλέννα. όταν λειτουργούν και τα δυο ρουθούνια ονομάζονται σουσούμνα και κυριαρχούνται από τον αέρα. Η ίντα και η πίνγκαλα αρχίζουν από τη βάση της σπονδυλικής στήλης και τελειώνουν αντίστοιχα στο δεξιό και αριστερό ρουθούνι, αλλά η σουσούμνα καλύπτει όλη τη περιοχή,από τη βάση της σπονδυλικής στήλης ως την κορυφή του μεσολοβίου.  Στην Σβάρα Γιόγκα αποκτούμε μια πολύ ξεκάθαρη κατανόηση αυτών των τριών κυρίων νάντι. Η ίντα είναι πιο ενεργή όταν λειτουργεί το αριστερό ρουθούνι και η πίνγκαλα όταν λειτουργεί το δεξιό και η σουσούμνα όταν λειτουργούν και τα δυο ταυτόχρονα.Η σουσούμνα λειτουργεί την ανατολή αυτόματα ή το ηλιοβασίλεμα ,Αν η χημεία του σώματος είναι διαταραγμένη , μπορεί να αρχίσει να λειτουργεί μισή ώρα το πολύ πριν ή μετά την ανατολή.Η σουσούμνα είναι επίσης σε λειτουργία για περίπου 10 αναπνοές, κατά τη διάρκεια